پشت پرده اتفاقات امروز استان یزد چیست؟

بیش از هفت روز از تدفین شهدای گمنام در حسینیه امیر چقماق یزد میگذرد. اما حواشی قبل از تدفین همچنان ادامه دارد.واکنشهایی که ترجیع بند انها مخالفت با دفن شهدا در صحن اصلی حسینیه بود.

اما آنچه این موضع گیری ها را حساس برانگیزکرده است. اهدافی احتمالی است که در پس این ماجرا قرار دارد. زیرا به رغم همه مخالفتها و موافقتها شهدا اینک در حسینیه مرکزی یزد ارام گرفته اند.زیرا به رغم تاکید همه مسولان استان این قبیل مواضع فقط به دامنه اختلافات می افزایدو وحدت موجود مورد تهدید قرار میگیرد.

اما با بررسی مجدد حوادث قبل وبعد از تدفین و تشییع میتوان به نکاتی در خورد توجه رسید. هنوز ساعاتی از مراسم خاکسپاری شهدای گمنام نگذشته بود که سازمان میراث فرهنگی در بیانیه ای عواقب احتمالی ناشی از این رامتوجه کسانی دانست که دست به این اقدام ارزشی زده اند.روز بعد ارگان دولت(روزنامه ایران) اقدام به چاپ یادداشتی به قلم بهشتی رئیس اسبق میراث فرهنگی کرد و آنراعملی غیر قانونی نامید. روز بعد استانداری در اقدامی تامل برانگیز مبادرت به نصب بیلبوردی کرد که در مزین به کلام معصوم ودر رد بی وفایی به عهد بود.اما این واکنشها پایان نیافت و مدیر کل روابط عمومی استانداری در سخنانی تهدید آمیز تاکید کرد به زودی به افشاگری پیرامون این مسئله خواهد پرداخت.در ادامه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد پرونده میدان امیرچقماق را برای ثبت در سازمان یونسکو از دستورکار خارج نموده است.ماجرا به همین جا ختم نشد استاندار یزد درسخنانی عجیب مدعی شد:متاسفانه در این خصوص دوستان دست اندرکار در کمیته جستجوی مفقودین، اطلاع رسانی مناسبی انجام ندادند و تنها به ارسال پیامک‏‏هایی به برخی افراد خاص بسنده شد، بنابراین مردم یزد از فیض استقبال از این شهدا محروم شدند در صورتی که اگر هماهنگی با مسولین استان و اطلاع رسانی مناسب صورت گرفته بود ، شهدا از فرودگاه مورد استقبال با شکوه مردم قرار می گرفتند و همه تمهیدات لازم از سوی مدیریت استان در این امر به کار گرفته می‎‎شد منتهی به دلیل ضعف در اطلاع رسانی، حضور این شهدا از ابتدا در یزد غریبانه بود و استقبالی که می‏توانست در کشور نمونه و سر آمد باشد ، به این دلیل شکل نگرفت و این امر به هیچ وجه مورد قبول و پسند ما نبود .

اکثر موراد یاد شده در رو زهای گذشته با اب و تاب فروان و تهمت فراقانونی بودن بارها و بارها در رسانه های منتسب به اصلاح طلبان تکرار گردیده.باید یاداورشدکه تمامی موارد مطرح شده داری پاسخ منطقی است که بعضا توسط دلسوزان داده شده است. و در این مجال نیازی به تکرار انها نیست. هرچند بسیاری از این رسانه ها حیات خود رادرماهی ای میبیندکه باید در اب گل الود صید شود.باید گفت: دفن شهدا در صحن اصلی حسینیه و پرداختن به موضوع تخریب اثار باستانی و.... فقط بهانه ای است برای رسیدن به هدفی دیگر.بررسی عملکرد حدود یکساله استاندار یزد نشان میدهد وی در انجام مسؤلیت خود چندان توفیقی نداشته است.در این میان البته حامیان افراطی و اصلاح طلب دولت رامیتوان در جمع ناراضی ترین افراد قرار داد.تئورسین های دولت یازدهم به خوبی دریافته اند که در همراه کردن حدود پنجاه درصد ارای سایر کاندیدهای ریاست جمهوری چندان موفق نبوده اند.آنها به خوبی میداند که انتخابات مجلس اینده یک امتحان سخت برای دولت تدبیر و امید خواهد بود.ضمن اینکه حوزه انتخابیه یزد از اهمیت زیادی برای آنها برخوردارخواهد بود.یک برکناری یا استعفای قهرمانانه میتواند مولود حرکتی برای حامیان سرخورده دولت باشد. آنچه این گمانه زنی را تقویت میکند مقاله ای است که در شماره4226 روزنامه افتاب یزد مبنی بر وقت برکناری برخی از استاندارن فرا رسیده.به چاپ رسیده. نویسنده ماهرانه نام استاندار یزد را در چندین جای مطلب خود ذکر کرده است.وبا استناد به سخنی از میرمحمدی وی را فردی معرفی کرده که مواضعی چند وجهی دارد.همچنین در این مقاله یاداورشده که دولت به مجلسی همسو در اینده نیاز دارد.واستاندارن در این راه نقشی مهم ایفا میکنند. با کنار هم قراردادن پازلهای ماجرای اینروزها استان یزد میتوان اینچنین نتیجه گرفت احتمالا برکناری یا فشار برای استعفای استاندار اخرین قطعه پازل خواهد بود. برنامه ای که در خود استانداری یزدو توسط برخی عناصر افراطی که بعضا مسئولیتهای مهمی نیز داشته اند چیده شده و درحال اجراست .

این اتفاق از چند جهت برای دولت یک پیروزی تلقی میشود. اولا استانداری که نیاز به تغییرش احساس میشود از سر راه افراطیون بر داشته خواهد شد.دومین هدف جلوگیری از ریزش حامیان افراطی است. نظریه پردازان دولت میپندارند که هرچه بر اتش حملات خود علیه نیروهای ارزشی و نهادهای حکومتی و امنیتی و نظامی بیفزایند بیشتر میتوانند تحریمی های انتخابات را به سمت خود جلب کنند.و از طرفی این اندیشه را در بین افکار عمومی تقویت کنند که دولت برای رسیدن به اهدافش مقابل کسانی قرار دارد که هرروز در صدد مانع تراشی و سنگ اندازی هستند. و در ادمه این پیام را تلویحا به منتقدین و مخالفین خود بدهد که مواضع و رفتارهایش در روزهای اینده سخت تر از گذشته خواهد بود.